Gi meg en Heineken!

prohibition-cartoon-1920sInspirert av dokumentarserien om forbudstiden i USA på NRK, kom jeg på denne gamle historien. Heineken er i dag verdens tredje største bryggeri, men alle har jo startet i det små en gang. De fleste forbinder navnet med det lyse lagerølet i den grønne flasken. Ikke min favoritt, men det står stor respekt av hva de kommersielt sett har fått til. Fra en beskjeden start i 1864, fikk bryggeriet virkelig fart på sakene etter at forbudstiden i USA ble opphevet i 1933. Da var Heineken det først utenlandske merket som fikk innpass på det fullstendig havarerte amerikanske ølmarkedet. Umiddelbart etter at det ble tillatt å selge øl, kom den første forsendelsen med S/S Statendam.

van munchingSammen med 50 kasser øl kom også den første Heineken-representanten, Leo van Munching. Han hadde tenkt ut en noe spesiell teknikk for å selge inn Heineken på barer. Først gikk han inn, gjerne sammen med noen velkledde kamerater, og høylydt bestilte Heineken. Noe de selvsagt ikke fikk. Da ga de klart og tydelig uttrykk for sin misnøye med at de ikke førte merket, slik at flest mulig av de andre gjestene hørte hvor uopplyst bareieren var. Moderne og vellykkede menn måtte jo kunne kjøpe sin Heineken! Og så, et par timer senere, dukker på uforklarlig vis en salgsrepresentant for Heineken opp, klar for å ta opp en bestilling! Senere kom van Munching tilbake med sine venner, kjøpte masse Heineken og spanderte rundhåndet på de andre gjestene …

HeinekenVan Munching fikk etter hvert eksklusiv rett til import og distribusjon i dette enorme markedet, og ble selvsagt multi-millionær på det. I 1960 ble avtalen utvidet til å bli en livstid-kontrakt som også kunne overføres til hans sønn! Leo døde i 1990, og i 1991 ble firmaet hans kjøpt opp av Heineken. Og det ble slutten på den historien. Men morsomt å tenke på hva som var mulig å få til med kreativt markedsarbeid på den tiden!

Advertisements

1 Comments ↓

One Comment den “Gi meg en Heineken!”

  1. H 9. april 2013 kl. 18:24 #

    God historie, klassisk markedsføring!
    Heineken får meg alltid til å tenke på salige Dennis Hopper – selv om det egentlig ikke har noe med saken her å gjøre – og hans legendariske replikk i Blue Velvet: «Heineken? Fuck that shit! Pabst Blue Ribbon!»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

%d bloggers like this: