Vi drikker mindre, men bedre øl

I 2014 drakk hver borger i Norge i snitt 47 liter øl, noe som plasserer oss langt ned på listen over verdens øldrikkere. Tsjekkerne topper fortsatt med 143 liter, altså tre ganger mer enn oss. Men både i Europa totalt og i Norge går imidlertid forbruket ned. Den statistiske årsaken er en kombinasjon av en reell nedgang i volum (-1,4 %) og at befolkningen økte med ca. 60 tusen personer. Mer interessant er den klare forskyvningen fra «Middels sterkt øl» til «Sterkøl» som har skjedd de seneste årene. Mesteparten av «Sterkøl» er mikrobrygget øl, og der har den årlige veksten de siste årene vært på rundt 40 %. Det er altså belegg for å si at vi drikker mindre, men bedre øl. Og det er vel bra?

beer countries

Det er også verdt å følge med på utviklingen i USA. Vi ser gjerne dit for trender i ølmarkedet. De var tidlig ute med mikrobrygget øl og markedet har utviklet seg og er mer modent enn hos oss. Derfor er det interessant når tall fra Brewers Association, som representerer små og uavhengige bryggerier i USA, viser at veksten fortsetter og at markedsandelen (volum) nå har nådd 11 %. Det er en økning fra 7,8 % i 2013, noe som er spesielt imponerende siden ølmarkedet heller ikke i USA vokser. I verdi er markedsandelen nå blitt hele 19,3 %. Nye bryggerier spretter opp som paddehatter, og ingen skal komme og si at de store bryggeriene trekker på skuldrene av dette lenger.

Growth-2014-craft USHvordan er denne utviklingen i forhold til situasjonen hos oss? Markedet for mikrobrygget øl i Norge er fortsatt veldig lite. I følge Bryggeriforeningen er markedsandelen i 2014 bare 3 % (volum), og da kan man anta at verdien ligger rundt 5 %. Inkluderes bryggeriene som ikke er medlemmer i foreningen kan noe legges til, og det er sannsynlig at vi kan nærme oss 5 % i løpet av 2015. Fortsetter den årlige veksten på rundt 40 % vil vi komme på dagens USA-nivå først i 2018 – det vil si rundt 4 år etter dem.

Lysbilde1Kilde: Bryggeriforeningen.

Det er lite som tyder på at den positive utviklingen i Norge vil stoppe opp, selv om en sannsynlig redusert vekst i den norske økonomien kan påvirke markedet for (dyrt) øl også. Forskning antyder at det er en pro-syklisk sammenheng mellom konjunkturer og et produkt som øl, og det vil i praksis si at man bruker mindre penger på øl i nedgangstider. Ingen bombe det kanskje, men i følge psykologisk teori kunne man forvente at man drikker mer når det går dårlig, men slik er det visst ikke – i følge økonomene.

Færder pale aleFor mikrobryggeriene er det i så fall dårlige nyheter. En måte å bruke mindre penger på er jo å kjøpe billigere øl. Uansett både håper og tror jeg at vi vil fortsette å se en god vekst for mikrobrygget øl i Norge i årene som kommer.

Advertisements

Legg igjen en kommentar ↓

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

%d bloggers like this: