Hjelp! Hva skal jeg velge?

I november-slippet lanserte Vinmonopolet 110 nye øl. Antall juleøl i 2014 er rekordhøye 107. Det nærmer seg nå tusen varianter å velge mellom på polet. Et besøk i butikken blir stadig mer krevende for en ølsøkende kunde. Siden det er komplett umulig å gå rundt med karakteristikker og terningkast over alle disse øltypene til enhver tid, blir spørsmålet: Hva skal jeg gjøre for å manøvrere i denne vrimmel av muligheter? Og: Gjør dette store utvalget at vi ender opp med å kjøpe færre øl (av merker vi kjenner fra før)?

beer bottles_on_the_wall_miniFor noen år siden ble det gjennomført en undersøkelse som er både interessant og relevant i denne sammenheng. Problemstillingen var ganske enkel: Påvirker antall alternativer vår evne og villighet som konsument til å kjøpe? Resultatet viste at vi kjøper mindre når utvalget blir for stort.

Undersøkelsen sammenlignet hvor mye folk handlet når de kom til to forskjellige bord på en markedplass hvor det ene hadde seks varianter av marmelade, mens det andre hadde 24 stykker. choice1Veldig mange tittet på bordet med flest varianter, men hele ti ganger flere kjøpte en boks fra bordet med færrest valg. Hvorfor ? Jo, vi blir rett og slett litt lammet av alle alternativene. Jeg tror dette også påvirker oss når det er rad på rad med øl som overgår hverandre med kreative navn man aldri har hørt om, og hvor det ikke alltid er opplagt hva slags type øl man faktisk står overfor. Jeg skjemmes ikke over å innrømme at jeg også i slike situasjoner lett trekkes mot kjente valg.

Så jeg tror vi nærmer oss en grense for hva det er fornuftig at vi som forbruker møter av mangfold. Vinmonopolet begynner å se dette også, og mye tyder på at de kommer til å ta inn færre nye typer fremover, og heller prøve å få tak i flere øl som de har hatt inne tidligere. Jeg tror det er fornuftig. Det er rett og slett litt provoserende når jeg i DN Magasinet 12.12.2014 leser at Mikkel Borg Bjergsø (Mikkeller, se artikkelen om verdens beste ølbar) i fjor lagde rundt 50 nye oppskrifter, og sier at det er jakten på innovative oppskrifter til weaselnye ølsorter som er det primære for ham. Med alle mulig rare ingredienser, og hvor mange av dem etter mitt syn velges primært for å skape oppmerksomhet. Men 50 nye i året? Som ofte bare brygges en gang? På et gjestebryggeri? Han påstår at kvalitet er viktig, men jeg kan ikke få meg helt til å tro på det – wow-faktoren er nok mye viktigere. Så jeg mener at nåløyet for å komme inn på polets øl-utvalg nå bør bli trangere. Men: De må for all del fortsette med å jakte på og ta inn spesielle og litt sære øl slik de gjør på spesialutvalget. Poenget mitt er at jeg ikke tror det er bra for noen om dagens utvalg på tusen dobles i løpet av de neste fem årene. Og skal man tro forskningen, vil det altså bidra til at veksten for mikrobryggeriene ikke blir så stor som den kunne ha blitt. Jeg synes ikke at økt alkoholkonsum i seg selv er positivt, men er veldig for at stadig flere skal velge mikrobrygget kvalitetsøl.

Et av mine mål med å skrive Hennings ølblogg er å gi et bidrag til at din øl-opplevelse skal bli bedre. Enten det dreier seg om valg av ølglass, eller det å finne en perfekt øl til din favorittrett. Så når jeg anbefaler juleøl fra polet til ribba, skjønner jeg jo at tipset ikke nødvendigvis er lett å realisere når det er 107 alternativer å velge mellom, og anmeldelsene i avisene spriker i alle retninger. Da ender nok mange opp home safe og plukker med seg Aass eller Mack. Og det er synd, ikke fordi Aass lager dårlig øl (for det gjør de ikke!), men fordi man da går glipp av øl som kan passe enda bedre til julens fristelser.

For å hjelpe litt i denne vrimmelen, har jeg oppdatert min oversikt over valg av øl til julematen og lagt inn flere eksempler på hvilke konkrete øl jeg mener kan passe bra. Og så minner jeg om mine tre regler for valg av øl til mat. Håper det hjelper når du står der i valgets kval!

Og med dette ønsker jeg alle en skummende og riktig god jul i humlens tegn!

juleøl schous

Legg igjen en kommentar ↓

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

