Er dette verdens beste ølbar?

Skikkelige ølsteder skal være brune med høye barkrakker, gammel tobakkslukt i veggene og supporterutstyr i baren, ikke sant? No more. Nå kan man i stadig flere byer drikke fantastiske øl på barer med et helt annerledes design. Jeg har lenge hatt lyst til å besøke den mye omtalte Mikkeller Bar i København for å oppleve en moderne ølbar i verdensklasse. Og nå har jeg omsider vært der. Det danske mikrobryggeriet Mikkeller har syv særpregete ølbarer rundt om i verden, hvorav tre ligger i København. De er ikke alene om å gjøre dette. Foreløpig har Mikkeller og BrewDog utviklet konseptet lengst (se også mitt innlegg fra BrewDog i Tokyo), og stadig flere bryggerier kommer etter. Jeg oppsøkte originalen, nemlig Mikkeller Bar på Vesterbro. Et strøk med tvilsom historikk som er i ferd med å bli stadig mer trendy.

Mikkeler-InteriørFør jeg kommer til ølet, er det mye som kan sies om Mikkel Borg Bjergsø og den filosofi som ligger bak utformingen av stedene hans. Og som så ofte er det en kvinne som står bak. Flere, faktisk. Designbyrået Femme Regionales (!) ble engasjert, og målet var å lage verdens beste ølbar. Da må både store og små valg stemme og passe sammen. Det skulle være litt stil, eller som Caroline Hansen, en av gründerne hos de regionale kvinnene, sier, «beauty creates beauty.» Med andre ord: Hvis et sted innbyr til skikkelig oppførsel vil folk oppføre seg skikkelig!

DSC_0272Mikkeller har som visjon å lage et øl som beveger folk. Som gjør en forskjell. Som utfordrer og presser grenser. Og da blir det ikke unaturlig at den bør drikkes på et sted som står i stil. OK, alt som står ovenfor skrev jeg faktisk før jeg gjorde min lille befaring. Så det sier litt om mine forventninger. Det første som slo meg da jeg kom dit var at jeg ikke var helt forberedt på at det var et kjellerlokale. Og såpass lite. Hvis 40 ølglade er der samtidig blir det fullt. Jeg så for meg designstoler og elegante løsninger, men det var klart mer rustikt enn jeg hadde forventet. Fint, men var det ikke noe som manglet?

At baren er et in-sted på Vesterbro er det ingen tvil om. Her strømmet det inn og ut et blandet klientell mellom 25 – 35 år, og stemningen var god og behagelig med fin jazz i bakgrunnen. Mange valgte små glass (20 cl) enten for å smake forskjellige varianter, eller rett og slett fordi det var en tirsdag(!). Bak baren sto det kunnskapsrike og hyggelige unge jenter som virkelig trivdes med å være der.

DSC_0273Hva så med ølet? Det er til enhver tid 20 øl på fat – de fleste fra Mikkeller, men på samme måte som hos BrewDog, er det alltid en rekke gjestebrygg fra andre (mikro)bryggerier. Jeg prøvde meg på american pale ale, red lager (Amass red), coffee stout (beer geek breakfast) og en lakris IPA … Spennende og godt, hvor kanskje lakris IPAen var mest bemerkelsesverdig med sin friske duft av sitrus og frukt, med en ettersmak hvor lakrisen kom som et skudd. Interessant, men jeg kjøper det nok ikke igjen.

Gå inn eller forbi? Gå inn! Men skru ned forventningene litt. For verdens beste ølbar er det ikke.

En fin ølbar, ja, men ikke så unik som de prøver å gi inntrykk av. Ølet er godt, men det «beveger» meg ikke noe særlig. For å være ærlig: Jeg foretrekker at bryggeriene primært fokuserer på å lage færre varianter av skikkelig godt øl. De må gjerne eksperimentere, men da har det lett for å bli produkter med variabel kvalitet. Det er en avveining, men jeg synes nok at Mikkeller strekker strikken vel mye.

Det er ingen tvil om at de har kommet en lang vei siden starten i 2006 da Mikkel jobbet som mattelærer og begynte å brygge på kjøkkenbenken sammen med sin kompis Kristian Keller. Kristian trakk seg ut i 2007, og etter det har Mikkel ikke sett seg tilbake. Nå Weaseler han kjendis og eksporterer øl til over 40 land og går med et pent overskudd.  I den årlige kåringen på RateBeer av verdens beste øl kom de i 2013 på 20 plass med sin Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel. Det er en imperial stout, men det kan han jo ikke kalle den! Ølet er fullpakket med smak og høy viskositet, og en utpreget kaffearoma (og smak) kommer både fra den brente malten og tilsatt kaffe (blant verdens dyreste, gjødslet med røyskattbæsj!). 10,9 % styrke gjør at den sparker bra – og er nydelig til en kraftig sjokoladedessert. For dette ølet gjør faktisk en forskjell!

1 Comments ↓

One Comment den “Er dette verdens beste ølbar?”

  1. Ole Skau Jakobsen 29. oktober 2014 kl. 20:37 #

    Takk for et kritisk blikk, Henning! Vi får heller tåle litt hype så lenge det kommer noe overlegent godt innimellom. Men jeg blir også lei når mange har vondt for å skille skitt fra kanel.
    Kaffe-øl, ja. Jeg bestilte kaffe-sjokolade-øl i ølbaren på Mathallen. Morsomt å smake 1,5 dl til 80-90 kroner. Men 3,3 desiliter? Hvem vil bruke 170 kroner på det – uten å bli spurt om man faktisk vil ha den STORE?

Legg igjen en kommentar

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

