Hvor viktig er egentlig glasset?

Hver sommer under min oppvekst og til jeg rundet 30 år, kom onkel Walter fra Tyskland på besøk til min far og hans (tyske) kone. Walter var noe for seg selv: Liten og kompakt, med en ganske solid ølmage (liker ikke det uttrykket, men la gå), alltid blid, snakket høyt og mye (bare tysk, selvsagt), og jeg kan ikke huske å ha sett ham sitte i ro (han satt mye i ro) uten å ha en øl innen armlengdes avstand. Og det var selvsagt ikke norsk øl. Husk, dette var på 60-, 70- og 80-tallet, og da var det tre alternativer i butikkene i Oslo: Ringnes, Schous og Frydenlund. Som solgte krombacherpils, eksport, bayer og bokk. Så onkel Walter fylte opp bilen med tysk pils. Krombacher. Han drakk aldri øl av flasken, alltid fra et pilsner glass med stett, som han hadde tatt med fra Vest-Tyskland for å være sikker på at min far skulle ha alt som trengtes. Ikke nok med det, han instruert også fars kone om hvordan hun skulle vaske glassene for at skummet skulle bli perfekt! Og dette fikk jeg altså med meg og jeg ser nå i ettertid at han må ha vært en avgjørende faktor for min interesse i øl. Det var noe estetisk med Walter og øl. Glasset var elegant og hadde alltid en delikat og innbydende skumtopp. Jeg kan aldri husk å ha sett ham overstadig beruset, men far fortalte riktignok at han noen ganger syntes det var litt problematisk når Walter begynte å synge gamle kampsanger fra 2. verdenskrig mens de satt ute i hagen en varm sommerkveld etter mange øl – da kom de gamle minnene fra hans tid som mannskap på en tiger tanks. 18 år gammel ble han beordret inn i den tyske arme i Russland. Noe slikt blir man vel aldri ferdig med. Min far var en liberal mann, så det at han sang gamle sanger fra krigen var ikke problemet, men nok heller hva naboene syntes om det …

KitzmannSå jeg var aldri i tvil når jeg skulle kjøpe mine første ølglass: Pilsner glass med stett. Anskaffet under en ferietur i Tyskland, glass fra Kitzmann-bryggeriet i Erlangen. Jeg har dem fortsatt, og de er like fine som da jeg kjøpte dem i 1990. Nå har min samling med ølglass vokst seg ganske stor, og består selvsagt av et glass for enhver øl-anledning. Hva skal det være? En pils? Stout? IPA? Hveteøl? Som serveres i hvert sitt glass, noe annet kan man jo ikke gjøre hvis man skal holde på sin status som øl-et-eller-annet. Men dette har med mer enn min status å gjøre: Valg av glass er faktisk viktig for opplevelsen. Det har jeg skrevet flere innlegg om tidligere (se fanen Glass og skjenking), og jeg står 100 % for at man skal velge og behandle glass med omhu. Men hvor viktig er egentlig glasskvalitet og design av glasset for aroma og smak? Er dette, hvis man skal være helt ærlig, litt overdrevet? Vinekspertene argumenterer jo for ulike glass avhengig av druetype … Er det i prinsippet det samme som vi driver med? Forleden hadde jeg en opplevelse som faktisk gjorde at mitt syn på valg av ølglass beveget seg et par hakk. Og la meg si det med en gang: Jeg får ikke betalt for å skrive dette, men – ja, jeg fikk et eksemplar av hvert prøveglass! Som jeg setter mer og mer pris på.

Spiegelau serieDet tyske firmaet Spiegelau har laget vinglass i mange år, men nå satser de målrettet på ølmarkedet. Med tysk grundighet har de, sammen med noen utvalgte mikrobryggerier (bl.a. Sierra Nevada), gjort omfattende testing av hvilke glass som passer best til forskjellige øl. Og hevder de har funnet svaret. Deres serie består av fem ulike glass for henholdsvis pils, hveteøl, IPA, lager (helles) og en «allround» for belgiske klosterøl. Vi var en gjeng som testet hvert av disse glassene, og sammenlignet aroma og smak med samme øl i et standard glass (Guinness stout glass / shaker). Jeg må innrømme at jeg alltid har syntes det har vært vanskelig å kjenne disse subtile aromanyansene som mange, spesielt vinanmelderne, skriver om. Men nå fikk jeg en liten aha-opplevelse. For hver sammenligning var det en distinkt forskjell. Ikke bare på lukt, men også hvordan både lukt, smak og temperatur holdt seg over tid. Og Spiegelau glassene var så mye bedre at det nesten var deprimerende å tenke på hvor mye man går glipp av ved å velge feil. Nå må jeg si at det egentlig var rått parti. For hadde de sammenlignet med gode glass, for eksempel et riktig kvalitetsglass for hveteøl, ville ikke forskjellen ha blitt så tydelig. Med ett unntak: De lansert et nytt stout-glass som har en helt annen form enn noe annet stout-glass. Dette glasset slo Guinness-glasset så langt ned i støvlene at det Stout spiegelaunesten ikke var til å tro. Her sitter altså stout-elskere verden rundt og tror de har en bra øl-opplevelse, men så går de glipp av dette … Det er faktisk en stor forskjell på hvordan ølet kommer inn i munnen, om det ender opp foran i munnen eller bredt lenger bak – noe som egentlig må prøves for å forstås, men jeg garanterer at du vil kjenne forskjellen.

Jeg sier ikke at Spiegelau er det eneste svaret. Det finnes mange bra glass, selvsagt. Men jeg må innrømme at når jeg fikk forklart og testet betydningen av glasskvalitet, se effekten på skum og temperatur, kjenne aroma og smak, samt det visuelle – både med hensyn til fargespill og formen – har jeg blitt enda mer overbevist om hvor viktig glasset er for den optimale øl-opplevelse.

 

1 Comments ↓

Trackbacks/Pingbacks

  1. Så svinger vi på seidelen igjen | Hennings ølblogg - 2. april 2015

    […] seidelen trenger ikke se slik ut. Jeg er veldig begeistret for glassene fra Spiegelau (se innlegget Hvor viktig er egentlig glasset?), og ser nå med interesse at de har lansert en moderne variant av seidelen som imøtegår noe av […]

Legg igjen en kommentar

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

