Hva liker du best å lese om?

På WordPress kan man ta ut veldig bra statistikk over hvilke innlegg som blir mest lest og når. Det vil si at jeg enkelt kan se effekten av at jeg kommenterer noe på VG med en link til min blogg. Den råeste effekten var da jeg la inn en kommentar om meksikansk mat og skrev at jeg hadde vært på kokkekurs i Mexico og lært hvordan taco virkelig skulle lages. Det er faktisk den siden flest har vært innom til nå. Sammen med følgeartiklene om valg av øl til meksikanske retter og en ølelskers lidelse er dette den suverene vinner! Litt på tvers av at dette er en øl-blogg og at ølutvalget i Mexico er heller tynt …

Innlegg nr. 2 på popularitetstoppen handler om hvor mye staten tar i avgifter for øl som selges. Det er åpenbart noe mange – med god grunn – er opptatt av. Den blir regelmessig lest også lenge etter at den falt ut fra de siste 10 innlegg. Senest i denne uken kom det en kommentar.

therightglassDet neste området handler om et tema hvor mange sikkert kjenner seg igjen. Jeg får alltid spørsmål om dette på kursene. Nemlig: Hvilke glass skal vi bruke til ulike øl og er glasstypen virkelig så viktig som mange vil ha det til? Dette skrev jeg om i fem innlegg som alle ligger under fanen om det perfekte glass med øl.

Så kommer vi endelig til det som bloggen egentlig handler om: Ølet. Innlegget om IPA er et øl for viderekommende eller ikke, er det tredje mest leste innlegget av alle. Jeg kan bare gjenta det jeg skriver der: Når du først har fått sansen for IPA er det ingen vei tilbake … Og jeg er ikke alene om å ha oppdaget dette.

AchelTrappistExtra25ozOg stadig flere er blitt opptatt av belgisk øl. Fire innlegg handler om dette, i tillegg til utallige omtaler av øl- og mat kombinasjoner fra kursene. Men disse fire innleggene er populære, og det er jeg glad for. Både puber i Brussel, innleggene om de deilige belgiske, og litt historie om trappist-ølet og de nye trappistbryggeriene som har kommet, har blitt lest av mange.

For meg henger utviklingen av den nye øl-verdenen tett sammen med historie. Ved å kjenne litt til bakgrunn og sammenhenger blir det så mye morsommere å prøve nye ølsorter, både her i Norge og rundt om i verden. Derfor kommer jeg til å fortsette med mine skriverier om ølhistorie uavhengig av antall lesere, men til nå har dette også absolutt vært populært.

En liten, men for mange viktig sak, handler om glutenfrie øl. Tror nok ikke mange som leser denne bloggen regelmessig er så opptatt av dette, men for meg er det viktig at de som er på jakt etter øl uten gluten kan google dette og komme hit og finne både en oversikt og noen råd.

Det siste området jeg vil trekke frem er oppskrifter og kombinasjoner av øl og mat. I sum er det her de fleste har vært innom fordi så mange av innleggene jo handler om nettopp dette. Men det er to innlegg som skiller seg ut. Beskrivelsen av ølmarinert indrefilet av okse slo sånn an at jeg til og med ble invitert til å delta på en side som heter alleoppskrifter.no (noe jeg ikke ønsker). Også to øl og dessert kombinasjoner til å bli salig av er lest av veldig mange.

mat og ølAlt i alt gir denne statistikken meg en fin pekepinn på hva dere liker best av det jeg skriver. Jeg kan love at det vil komme mye mer som mange vil sette pris på, men samtidig har jeg det deilige privilegium å kunne skrive om akkurat det jeg vil, selv om noe kanskje blir litt sært. Det fine er imidlertid at det alltid er noen der ute som vil like det, uansett hvor smal nisjen er!

Legg igjen en kommentar ↓

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

