Et lovverk i utakt

ClausHansa Borg kjører nå en offensiv reklamekampanje for Clausthaler Weizen – «forfriskende smak av ekte tysk hveteøl» møter oss i dagens lørdagsutgave av Dagens Næringsliv. På bildet av ølboksen kan man såvidt lese at det er alkoholfritt øl det dreier seg om. Jeg tror ikke oddsen er veldig høy for at Helsedirektoratet lar dette passere. Det norske regelverket om alkoholreklame er temmelig sikkert blant de strengeste i verden. Og la meg gjøre det helt klart med en gang: Jeg er ikke tilhenger av at vi skal tillate klassisk alkoholreklame i Norge. Men Clausthaler-reklamen kan kanskje provosere frem en ny debatt, og gjennom det en revisjon av regelverket. For det trengs virkelig. Her er noen konsekvenser av dagens antikvariske lov:

  • Det er ikke tillatt å reklamere for et bryggeri, selv om man ikke bruker bilder eller tekst som henspeiler til øl.
  • Det er ikke tillatt for bryggerier å ha bilder av øl på sine hjemmesider med mindre de benytter et annet domene enn .no. Det er den enkle grunnen til at Nøgne Ø benytter .com og Haandbryggeriet .net og skriver på engelsk. For da er det fritt frem! Mens Aass eller Kinn ikke får lov på sine hjemmesider å skrive noe om hvilke produkter de produserer …
  • Bryggeriene (og bryggeriforeningen, ref. saken om sensur av drikkeglede.no) har ikke lov til å informere om hvordan øl og mat passer sammen. Mens jeg på min blogg, har lov.
  • Dersom du har en nettbutikk (som Vinmonopolet) har du imidlertid lov til å informere om dine produkter, derfor kan altså polet informere fritt om øl både på hjemmesiden og i ulike papirbaserte medier.
  • Avisene har lov til å informere om resultat av øltester, nyheter om øl og bryggerier, etc. noe som i praksis ofte bare er skjult reklame.
  • Utenlandske bryggerier kan gjennom utenlandske aviser, magasiner, TV-kanaler og internett reklamere om sine produkter uhemmet overfor norske forbrukere, mens de norske bryggeriene ikke får lov.

Dette er ikke en uttømmende liste over merkverdige og lite logiske konsekvenser av et lovverk som ble innført i 1974, og som ikke på noen måte har tatt inn over seg at den verden vi i dag lever i dag er grunnleggende endret når det gjelder massekommunikasjon. Nå er det på høy tid å gjøre noe med dette.

Det myndigheten gjør er å narre seg selv og tro at de bidrar til alkoholpolitiske mål, mens de i praksis bremser utviklingen i en tradisjonsrik næring og undergraver norsk ølkultur. For det må da være bedre at forbrukerne læres opp til å nyte utvalgte håndtverksøl til mat enn at vi fortsetter med å hive innpå billig pilsner? I tillegg gir Helsedirektoratet konkurransefordeler til importerte drikker. Det kan da ikke være et politisk mål? Og, som Drikkeglede skriver, rammes også:

  • Miljøet – ved at folk stimuleres til å drikke langimporterte produkter på tunge glassflasker, framfor kortreiste norske drikker.
  • Norske forbrukere, som nektes informasjon om drikker de betaler for i dyre dommer.
  • Tradisjonsrike norske bryggerier og deres ansatte, samt nyetablerere i distriktsnorge (gårds- og mikrobryggerier), som nektes enhver mulighet til å informere om sine produkter.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det skal være så vanskelig å få politikerne til å innse at regelverket nå må tilpasses den tiden vi lever i. Det kan da ikke være så mange kristne og / eller avholdsfolk på Stortinget at det ikke er flertall for en endring? Eller er alkoholloven fullstendig hellig? Spesielt med den nye regjeringen burde det være mulig å få et gjennomslag.

Jeg har følgende korte og enkle ønskeliste :

  1. Oppretthold forbudet mot ren alkoholreklame i papir- og nettaviser, TV, kino, etc. (som i dag).
  2. Tillat produktinformasjon på norske nettsider for alle.
  3. Tillat informative artikler og nyheter om alkohol (som i dag).

Hvis i tillegg alkoholgrensen for salg av øl i dagligvarebutikken kan heves fra 4,75 % til f.eks. 6,5 % vil alt bli bare fryd og gammen …

I følge Aftenposten 12/6 er det absolutt håp om at noe er i ferd med å skje!

drikkeglede

Reklamer

Legg igjen en kommentar ↓

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

%d bloggere like this: