På ølbesøk i vinklubben

Hva sier du til følgende tilbud: Snakk tre timer rundt middagsbordet med en trivelig gjeng om noe du virkelig er interessert i, spis et herlig 5-retters måltid, drikk et knippe med supre øl til – og attpå til få betalt for det hele? Høres det greit ut? Ja, jeg storkoser meg i «jobben» som ølguide … Men en liten utfordring fulgte med: Dette var en vinklubb. Da vet man jo aldri helt hva som venter en 🙂 Nå hadde jeg truffet verten et par ganger, og var ganske trygg på at snobbefaktoren ville være behagelig lav. I tett snødrev gikk jeg ombord på fergen til Nesodden for å møte verten ved kaia. Vi kjørte hjem til ham og etter hvert kom resten av kameratgjengen. Jeg skjønte jeg raskt at disse gutta også var veldig glade i øl, så her lå det an til en morsom kveld. På forhånd hadde jeg fått tilsendt en 5-retters meny som jeg valgte øl til. Rettene inviterte til bruk av et bra spekter av øl, men jeg var jo litt spent på hvordan de ville like de kombinasjonene jeg hadde satt opp. Etter en halvtimes innledende samtale om øl var vi klare for den første retten.

Saison NØRett 1: Ovnsbakt filet av laks med ingefær og lime, servert med blomkålris. Siden laksen er ganske fet og det var brukt en god del smør i blomkålrisen, er det viktig å velge en øl med en del bitterhet og gjerne med litt mer alkohol enn butikkøl. Sødmen i retten gjør at det bør være litt fylde i ølet, mer enn f.eks. en pils. Jeg kunne godt ha valgt en belgisk hveteøl (Wit), men gikk i stedet inn for Nøgne Ø Saison. Dette er en herlig frisk øl med veldig behagelig sødme og fruktighet, og sammen med maten ble det en fin kombinasjon. Ølet tilfredsstilte både en stigende tørst hos oss alle, samt at denne belgisk inspirerte ale renset veldig bra opp i munnen før neste rett. En flott øl til fisk, skalldyr og lette kjøttretter – eller bare for å slukke tørsten.

lamRett 2: Rødvinsmarinert lammefilet på en seng av spinat. Indrefileten var stekt ganske kort på relativt høy varme for å gi en fin, karamelisert skorpe. Et deilig og mørt kjøtt med tydelig smak av lam. Til dette trenger man en øl som ikke tar over for mye av den delikate kjøttsmaken. Derfor valgte jeg å tone ned bitterheten. Ægir Sumbel Porter har jeg brukt og skrevet om i flere sammenhenger, og dette er et veldig anvendelig øl. Fløyelsmyk konsistens med preg av brent kaffe, som kompletterte lammefileten fantastisk bra. Gutta rundt bordet himlet med øynene, smattet og koste seg skikkelig. De ga ikke uttrykk over å savne rødvinen i det hele tatt …

beer_kinn_vestkystRett 3: Lammepølser, chorizo og hvitløkspølse med potetstappe laget med olivenolje, hvitløk og parmesan. Dette er jo skikkelig øl-mat. Mye smak, krydder, hvitløk, chili og fett. Stappa var også ganske solid, så her kunne man trygt gå for en øl med bra fylde, bitterhet og alkohol. Jeg valgte IPAen til Kinn som heter Vestkyst, inspirert av amerikansk IPA med mye fruktighet og relativt høy bitterhet. Dette er en meget vellykket IPA fra Espen Lothe, og jeg har hørt at han faktisk eksperimenterte seg frem til denne på kjøkkenbenken hjemme før han startet opp bryggeriet. Sammen med denne barske retten var det bare å nyte. IPA er alltid en utfordring for de som ikke har prøvd den før, men flertallet var veldig begeistret. Igjen, som med saison, renser ølet veldig godt opp i munnen og gjør deg klar for neste bit. Det er nesten så du lengter etter noe å bite i for å jevne ut bitterheten som sitter igjen i svelget etter forrige slurk.

panacottaRett 4: Panna Cotta med skogsbær. Dette var en liten utfordring. Jeg hadde ikke prøvd øl til Panna Cotta før, men tenkte at det kunne være godt med noe friskt og kontrastfylt til den søte kaken. Derfor valgte jeg å komme smaksløkene i møte med det deilige belgiske fruktølet Kriek Boon. Den har jeg brukt til dessert før med hell, men da var det noe sjokoladebasert. Uansett: Dette fungerte, det var leskende og deilig med den sur-søte smaken av Geuze og kirsebær. Med kirsebærsyltetøy ville det kanskje ha truffet enda bedre? Da ville man funnet igjen samme smakelementer begge steder, pluss fått den friske kontrasten til sødmen.

blue cheeseRett 5: Blåmuggost; roquefort og gorgonzola. Her var jeg på trygg grunn. Blåmuggost går veldig fint sammen med belgisk klosterøl generelt, men jeg har også god erfaring med Nøgne Ø Half a world away. Det primære valget her var Chimay Trappist Blue, men jeg hadde med to flasker Half a world away slik at vi kunne prøve begge samtidig. Hvis du fortsatt strever med å finne vin til kraftig blåskimmelost, må dette bare prøves. Vi klarte ikke bli helt enige om hva som passet best sammen – selv heller jeg i retning av at Chimay går best med roquefort, mens Half a world som er litt mindre kompleks og noe lettere, passer best til den mildere gorgonzola …

imperial stoutNachspiel: Nøgne Ø Imperial Stout med mørk kokesjokolade. Dette var egentlig bare en liten bonusrett. Imperial Stout er kraftige saker som trenger noe søtt ved siden av. Så en liten bit mørk sjokolade gjorde susen, de gikk sammen i en herlig enhet som bare var … ja, hva skal man si? Dritgodt?

Et lite høydepunkt – hvert fall for meg – var da en av gutta snudde seg mot de andre og sa: Karer, jeg tror vi fra nå av må kalle oss en øl- og vinklubb! Det må man vel kunne kalle en suksessfull avslutning på en veldig hyggelig kveld. Så var det bare å komme seg til kaia igjen og ta fergen over til Aker Brygge. Det ble en lang dag, men hva gjør vel det når man har en så fin hobbyjobb?

Legg igjen en kommentar ↓

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

