De store blir større – gjør det noe?

De fire store ølprodusentene – AB InBev, SABMiller, Carlsberg og Heineken – kontrollerer fortsatt over halvparten av det globale markedet. Det kan se ut som veksten har stoppet litt opp etter den voldsomme ekspansjonen de siste 10-15 årene. Men fortsatt skjer oppkjøp: Carlsberg øker sin eierandel i det kinesiske bryggeriet Chongqing til 60 % og har dermed 5 % markedsandel i Kina (verdens største ølmarked), AB InBev tok i 2012 over det store meksikanske bryggeriet Modelo (inkl. Corona), SABMiller har ligget lavt i terrenget etter at de kjøpte australske Foster’s i 2011, mens Heineken har fullført overtakelsen av Asia Pacific Breweries. Flere av disse oppkjøpene har møtt motstand fra myndighetene, blant annet stanset det amerikanske justisdepartementet oppkjøpet av Mondelo av konkurransegrunner, men ga til slutt etter.

Big fourDet er vel ingen bombe å avsløre at jeg ikke er spesielt begeistret for the big four. Hadde du spurt meg for 5 år siden hadde jeg vært veldig tydelig på at disse fire reduserer mangfoldet, at alt blir likere, at de små skvises ut, osv … Men nå? Jeg mener fortsatt dette, men lar meg egentlig ikke hisse så mye opp lenger. Om ikke det er nok: Hva med spekulasjonen om at AB InBev og SABMiller kan komme til å fusjonere? I så fall blir det nok primært en finansiell transaksjon som i liten grad vil påvirke det ølet jeg uansett ikke drikker. Ja, de kommer til å endre produktporteføljen og i sum skaffe seg en bedre global dekning. Trolig blir de tvunget til å selge unna noen merker for å få tillatelse til å fusjonere – i USA er den kombinerte markedsandel 75 % (!), så der vil de møte sterk motstand. Jakten på stordriftsfordeler vil føre til nedleggelser, noe som selvsagt ikke er hyggelig for de som berøres, men jeg må innrømme at min holdning har blitt mer kynisk etter hvert. Like lite som jeg mister nattesøvnen av at Fiat kjøper Chrysler eller at Microsoft tar over mobildelen av Nokia. Utvalget av øl er uansett så gigantisk mye større enn vi som forbrukere strengt tatt trenger, så om de store rasjonaliserer litt i sin produktportefølje er det helt greit for meg. Er det naivt? Vil et AB InBev SABMiller (skal bli morsomt å se hva et nytt navn eventuelt blir – det minner meg om de store fusjonene mellom revisjonsgigantene på 80-tallet hvor de endte opp med et vell av bokstaver (KPMG etc.)) – få en for stor markedsmakt med uønskede konsekvenser? Ja, det kan skje og jeg liker det selvsagt ikke. Men i et lokalt perspektiv kan det også få en motsatt effekt: Hvis Ringnes og Mack slår seg sammen vil vel barene som sitter i lomma på en av disse neppe få et mindre utvalg å velge fra? Og: der det er Hansa på tapp i dag blir det vel nå Nøgne Ø å finne på fatet ved siden av?

MidYear_HRGrunnen til at mitt syn har endret seg er ganske enkel og innlysende, og støttes av trendutviklingen i figuren over. Underskogen av små, innovative, spennende og dyktig bryggerier har aldri vært så stor som nå – de vokser opp som paddehatter. I USA øker volumet av mikrobrygget øl med 13 % i året, og dersom utviklingen fortsetter vil markedsandelen bli 15 % i 2020. Dette er en bølge som ikke lar seg stoppe. En annen interessant utvikling er at vi som kjøper mikrobrygget øl ikke kjøper merker, men typer. Vi går på polet for å finne en god IPA, stout eller saison og er ikke så veldig opptatt av hvem som produserer dem.

Markedet er fortsatt fullstendig dominert av de store pilsprodusentene, og disse vil i økende grad forsøke å få innpass på håndbryggmarkedet. Vi ser stadig flere eksempler på det, blant annet kjøpte AB Inbev det flotte bryggeriet Goose Island i 2011, som nå har økt salget med 62 % på grunn av tilgangen på et nasjonalt distribusjonsnett. I mini-skala er Hansa Borg sitt kjøp av 54 % av Nøgne Ø den norske varianten. Dette vil vi se mer av etter hvert. Om kvaliteten og innovasjonstakten i disse bryggeriene går ned av den grunn er for tidlig å si noe om. Uansett vil det bli en hardere konkurranse mellom mikrobryggeriene i årene som kommer. Hittil har det vært et nesten rørende fellesskap mellom de nye bryggeriene, noe som er hyggelig, men det kan jo ikke vare.

Så på tross av oppkjøp og konsekvensen av hardere konkurranse vil nye aktører fylle opp i nisjer og vokse i takt med etterspørselen. Det er jo noe av det deilige med et fritt marked. Så nei – jeg er ikke bekymret over ølets fremtid. Vi er fortsatt i startfasen av en ny og stor bølge. Og det er så utrolig gøy å være med når det skjer!

Advertisements

Legg igjen en kommentar ↓

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

%d bloggers like this: