Det første bryggeri i Norge som laget pils var: ?

TulipJa, hvem var egentlig først ute, og når? At den første pils ble brygget av Josef Groll i den lille byen Pilsen (Plzen) syd for Praha i 1842 er kjent nok. Det ikke like mange vet er at Groll etter sigende var en gretten og tverr brygger fra Munchen som ble ansatt for å lage et godt øl – kvaliteten hadde nemlig sunket dramatisk og dette ville de gjøre noe med på det nye borger-eide bryggeriet. De hadde lange tradisjoner og en ikke ubetydelig stolthet å ivareta. Så Groll kom, så, brygget med suksess og fikk sparken! Han klarte å kombinere den allerede kjente prosessen med undergjæring med sine kunnskaper om bruk av lys malt, trolig tilegnet i England. Det lyse, klare, rene, leskende ølet han laget har satt sine spor fra da av.  I historiebøkene kan man få inntrykk av at spredningen skjedde med større hastighet enn den nok gjorde, for man må jo ta i betraktning når dette egentlig var. På midten av 1800-tallet hadde man verken TV, radio eller internett … Så ting tok tid. Det tok flere tiår før pilsen fikk skikkelig fotfeste rundt om i Europa, og i Tyskland skjedde det først i løpet av 1870-årene.

Og hva med lille Norge? Når kom pilsen egentlig hit? At nordmenn smakte det på sine reiser rundt i Europa kan det ikke være noen tvil om. Vi vet også at brødrene Ringnes reiste til Tyskland og Danmark i 1886 for å lære om bruk av gjær og kom da i nærkontakt med dette lyse ølet. Og de så lyset, bokstavelig talt. Altså hele 44 år etter at Groll tappet sin første ladning. Men det må da ha vært noen før dem?

Schous Bryggeri var på den tiden Norges største (sammen med Frydenlund) og hadde brygget undergjæret bayerøl helt siden 1843. Vi vet også at Christian Schou hadde veldig nær kontakt med bryggerier i Tyskland, spesielt i Munchen. Var det ikke mer sannsynlig at Schous var først ute?  Det skulle man tro, men bryggeriet mistet mye av kraften til å videreutvikle seg da Christian Schou døde i 1874. Halvor Schou, som tok over, hadde verken kunnskap eller den interesse som faren hadde, og bryggeriet led under dette. Det vil si at bryggeriet på begynnelsen av 1880-tallet ikke var modernisert – de manglet blant annet skikkelig kjøling som er nødvendig for å lage pils. De omtaler selv «syttiaarene som en vanskelig periode for bryggeriet», og da er det lite trolig at de hadde ressurser til å gjennomføre den fornying som produksjon av pils ville innebære. De fikk ikke orden på dette før på begynnelsen av 1890-tallet. Så Schous var ikke først.

Hva med Ringnes? De hadde startet opp i 1877, og brødrene Ringnes var fulle av pågangsmot. De startet med produksjon av pils i 1887, men i følge den meget kunnskapsrike utviklingssjef hos Ringnes, Tore Hage, var de ikke først. Vi vet at de de diskuterte i 1885 om de skulle satse på pilsen eller ikke. I historien om Schous (skrevet i 1921) står det imidlertid noe interessant. De skriver om hvordan «denne lette og lyse ølsort først var indført på det norske marked – saavidt vites oprindelig startet av Christiana Bryggeri». Christiania Bryggeri ble etablert i 1873, og hadde bra suksess med sitt øl i markedet. Det var her brødrene Ringnes lærte bryggerifaget før de startet for seg selv. Det var kanskje det mest moderne bryggeriet på den tiden og at de var først er derfor sannsynlig. Kanskje det var med på å inspirere brødrene Ringnes til å dra på studieturen i 1886?

De to siste kandidatene er Frydenlund Bryggeri og Foss Bryggeri. De var hovedkonkurrentene til Schous og hadde en bra markedsposisjon på slutten av 1800-tallet. Vi vet at de da brygget «pilsener øl». Frydenlund startet med eksport av pils (og mange andre sorter) til Sør-Amerika i løpet av 1880-årene. Foss kan ha vært tidlig ute, men her mangler vi rett og slett dokumentasjon.

ChristianiaKonklusjon: Christiania Bryggeri kåres som nr. 1, med sannsynlig oppstart i første halvdel av 1880-årene. Imidlertid ble både Foss og Christiania kjøpt opp av Schous i hhv 1916 og 1917, så da ble vel Schous først likevel, da?! Kanskje det finnes en reklameplakat fra 20-tallet som sier «Schous: Først med pilsen i Norge!». Enden på visa er at Schous ble kjøpt opp av Ringnes, som er kjøpt opp av … og da er vel … nei, vi kan ikke ende opp med å si at Carlsberg lanserte den første pilsen i Norge, så svaret er nødt til å bli Christiania!

13 kommentarer ↓

13 kommentarer den “Det første bryggeri i Norge som laget pils var: ?”

  1. ole.skau.jakobsen@getmail.no 18. september 2013 kl. 22:13 #

    Hei Henning, Så morsomt!

    Jeg var på pils-seminaret også, og tenkte jeg skulle møte deg. Jeg så deg ikke, men jeg gjetter at du var der utfra ølbloggen.

    Jeg feiga ut og gikk tidlig hjem, Hva får man for å motstå fristelsen til gode øler med entusiaster? Et godt hode dagen etter, kanskje.

    Ole

    • Henning 18. september 2013 kl. 22:55 #

      Jeg var der! Og du har helt rett: jeg ble inspirert av innlegget til Tore og syntes jeg måtte utforske temaet litt nærmere … og hodet var faktisk helt fint dagen etter, unngikk Mack-ølet 🙂

  2. Lars Marius Garshol 18. september 2013 kl. 23:27 #

    Interessant om de norske bryggeriene. Konklusjonen din virker rimelig.

    Men Josef Groll het altså Groll, og ikke Grolle. Jeg er redd det meste av det andre du skriver i det avsnittet også er feil. For en god opprydning, se http://www.beerculture.org/2011/12/13/corrections-clarifications-and-addenda-to-the-czech-entries-to-the-oxford-companion-to-beer/

    • Henning 19. september 2013 kl. 21:42 #

      Tja, jeg tror nok at de lærde strides litt her. Gareth Oliver, Horst Dornbusch (som jeg vet du ikke har helt tillit til!) og Randy Mosher skriver alle Grolle, mens andre skriver Groll. Jeg har alltid tidligere sagt Groll, men har ikke noe sterkt syn på det. At gjæren ble smuglet inn vet vi ikke sikkert, men gitt datidens kjente «industrispionasje» er det ikke usannsynlig. Vi vet jo at andre stjal gjær fra konkurrenter. At spredningen skjedde sakte har jeg godt belegg for: Gjennombruddet i Wien var i 1856, og i Tyskland i løpet av 1870-årene. Så helt galt er det nok ikke … 🙂

      • larsga 23. september 2013 kl. 15:15 #

        Du kan søke på Josef Grolle og Josef Groll på Google, og da ser
        du fort at ingen pålitelige kilder skriver Grolle. The Oxford
        Companion to Beer er dessverre ikke en pålitelig kilde. Se f.eks
        Wikipedia som konsekvent skriver Groll, både på engelsk,
        tsjekkisk og tysk. Jeg finner rett og slett ingen grunn til å tro
        at Grolle er riktig.

        Hva gjæren angår står det i Mestansky Pivovars (dagens Plzensky
        Prazdroj) historie fra 1892 at gjæren ble kjøpt inn. Det er kjent
        at ca 10% av bryggeriene i Bøhmen brukte undergjær i 1841, og
        grunnleggerne av bryggeriet skrev selv det samme i 1839, så det
        var ikke noe behov for å smugle gjær. Det finnes heller ingen
        dokumentasjon for at gjæren ble smuglet, så det finnes kort sagt
        ingen grunn til å tro på denne historien.

        Dette er forøvrig en gjenganger når det gjelder ølhistorie. Ymse
        skribenter dikter opp en virkelighet som er mer interessant enn
        det kildene forteller, og så begynner tvilsomme kilder å sitere
        diktningen og det hele vokser som en snøball til diktningen
        aksepteres som sannhet. Når man i dag går tilbake til historiske
        kilder avsløres diktningen fort, og denne gjærhistorien er et
        godt eksempel på det.

        Men at spredningen skjedde sakte er vi helt enige om.

  3. Henning 23. september 2013 kl. 20:36 #

    Enig med deg om at det vanligste er Groll, så jeg holder meg gjerne til det! Når det gjelder gjæren virker det som du har troverdige kilder, men det kan jo også være at bryggeriet på ingen måte var innstilt på å innrømme at gjæren faktisk hadde blitt ervervet på en litt tvilsom måte 🙂 Og historien blir jo litt bedre, da. Uansett: jeg tar til meg ditt innspill og har justert teksten …

  4. Tiril 13. januar 2014 kl. 14:40 #

    Jeg driver med ølhistorie selv i disse dager, og jeg finner at Ytteborg Bryggeri startet allerede å brygge i 1836.
    Jeg håper mine kilder stemmer, og at jeg ikke vranglærer meg selv. Det virker som om du har peiling, ettersom du kaller deg ekspert. Så jeg lurer på hvorfor ikke Ytteborg Bryggeri, senere kalt Foss blir nevnt som den første? I 1843 brygget de pilser, lager og bayersk øl. Jeg ser i innlegg nr. 10 at du har skrevet om ølkjellerne ved Akersbakken, bra innlegg.

    • Henning 14. januar 2014 kl. 17:01 #

      Hei! Jeg vet ikke hvilke kilder du har, men alt er nok ikke like pålitelig. At Foss brygget «pilsner, lager og bayersk øl» i 1843 kan ikke være riktig. Bayer ja, men ikke pils. Schous, som kjøpe Foss i 1917, skriver i sin 100-års bok at de tror Christiania var først i Norge. Det er troverdig siden de kjøpte Christiania like før jubileumsboken ble skrevet (1921). Jeg har mange gamle kilder, men de gir ingen indikasjon på at pils ble produsert i Norge før på 1880-tallet. Jeg har lest et sted at de gamle arkivene til Ytterborg/Foss ble ødelagt, så hvis du har kilder som viser at Foss var ute før dette er jeg veldig interessert i å vite nærmere hvilke det er!

    • Lars Marius Garshol 14. januar 2014 kl. 17:05 #

      Helt enig med Henning. At man skal ha brygget en pils i Oslo året etter at verdens første pils ble brygget i Pilsen fremstår som helt usannsynlig. Vel spredde pils seg fort, men ikke *så* fort.

  5. ole.skau.jakobsen@getmail.no 2. april 2014 kl. 17:34 #

    Hei Henning,

    Siri Nilsen har vel ikke lest bloggen din særlig nøye når hun sender tilbudet til meg.

    Jeg sender det i hvert fall til deg, jeg.

    Ole

    • Henning 4. april 2014 kl. 08:59 #

      Ser ikke noe tilbud jeg? Er det et vedlegge som ikke kom med?

Trackbacks/Pingbacks

  1. På besøk i gamle ølhaller | Hennings ølblogg - 5. oktober 2013

    […] Next Chapter […]

  2. Christiania Bryggeri: Et arnested for norsk bryggeriutvikling | Hennings ølblogg - 11. september 2015

    […] Aktiebryggeri, St. Halvard, Fortuna og Central. Mye tyder på at Christiania Bryggeri var først ute med å lage pils i Norge, noe som illustrerer deres gode posisjon i markedet på […]

Legg igjen en kommentar

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

