NM i hjemmebrygging 2013

Etter lørdagens øl-lunsj på Akersberget med nok et trivelig utdrikningslag, måtte jeg innom Mathallen for å sikre nødvendige forsyninger til kvelden. Og noen ganger er jo livet så fylt av deilige tilfeldigheter. For der treffer jeg Jørn Tore fra Ølakademiet, og gjett hva: Han hadde en ekstra billett til kåring av årets hjemmebrygg(ere) som skulle skje samme kveld. En sånn sjanse kan man jo ikke la gå fra seg!

I Kanonhallen på Løren (tyskerne lagde kanoner der under krigen) var det smekk fullt av dedikerte og entusiastiske bryggere og øl-elskere. Minst 30 flinke hjemmebryggere hadde tatt plass rundt om i hallen for å la oss teste deres øl, og folket lot seg ikke be to ganger. Og jeg må si at jeg er imponert over både kvaliteten på varene og ikke minst deres konstante jakt på et enda bedre øl. Her er det så mye kunnskap, nytenkning og ikke minst innsats og energi som ligger til grunn. Vi smakte på alt vi ville, og fikk gjennom et sinnerikt system også stemt frem årets publikumsfavoritter.

Her er de tre jeg stemte på:

RugølFørst noe som jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til, nemlig rugøl. Har bare smakt det noen ganger for ganske lenge siden og syntes det ikke var noe særlig. Men etter å ha smakt Roggenbier fra Ole og Øyvind, må jeg bare innrømme at jeg må ha gått glipp av noe. Typisk tysk stil med lav bitterhet og mye maltsmak. Et flott øl, veldig behagelig å drikke.

NM hjemmebrygg MathewNestemann ut er Øltorgets egen Mathew som har laget en India Red Ale, det vil si en slags IPA, men med andre malttyper. Fin rødlig farge, massevis av frukt fra humle i aromaen, bra balanse i ølet. Akkurat passe bitterhet etter min smak. Deilig var det. Den ble også premiert.

Til slutt skal vi til Gvarv. Og det var ikke bare jeg som likte dette ølet – de vant nemlig publikumsprisen! De har brygget en veldig fin IPA som etter min mening ikke står noe tilbake for det som kommer fra Nøgne Ø. De sier selv ubeskjedent at de har forbedret (!) oppskriften til Nøgne Ø. NM hjemmebrygg GvarvDe hadde forøvrig også en stout som var nydelig, men det var dessverre bare lov til å stemme på tre øl …

Veldig bra innsats, gratulerer med prisen!

Lurer du på hvem som vant og ble årets hjemmebrygger? Det kan du lese her.

Legg igjen en kommentar ↓

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

