Snakk om fredagspils!

beer13Noen ganger er gleden størst når noe kommer fullstendig overraskende på deg. Jeg hadde en slik opplevelse forleden. Nei, min kone er ikke gravid, ikke har jeg arvet en ukjent onkel i USA heller. Nå skal jeg ikke overdrive gledesrusen, men at det var en kombinasjon av glede og rus er det ingen tvil om! Som du kanskje har fått med deg er jeg litt inne i en belgisk fase for tiden. Har vært på besøk i Brussel, holdt et par trappist-øl kurs med prøvesmaking og lest en flott øl- og matbok som heter «Belgian beer on the menu». Med det som bakteppe dro jeg til den lille ølfestivalen Beer13 på Fabrikken ved Vulkan (Mathallen) på fredag. Oppgaven var klar: Smak deg gjennom så mange som mulig av et arsenal av flotte øl fra norske, danske, et finsk, italiensk og japansk bryggeri! Der og da følte jeg meg ganske privilegert, må jeg innrømme. Ut over alle bryggeriene som presenterte ølene sine, sto det et bord borte i et hjørne med et teppe som dekket over et eller annet. At det var øl, skjønte vi jo. Men hvilke?

gregoriusEtter at vi hadde kommet oss gjennom et betydelig antall prøvesmaker, tok arrangør Jørn Idar ordet og henledet oppmerksomheten mot bordet i hjørnet. Amund løftet av teppet og presenterte, ganske så stolt, og for første gang i Norge, det nye trappist-ølet Gregorius! Jeg har skrevet om det før, det vil si om klosteret Engelszell i Østerrike som jaktet på nye inntektskilder og bestemte seg for å brygge sitt eget trappist-øl. Det ble lansert tidligere i vinter, men ingen har fått smake det i Norge – inntil nå. Gutta hadde kjørt ens ærend til klosteret for å skaffe seg et par kasser og ta det inn i gamlelandet. Og dette skulle de altså dele med oss! Hvilken generøsitet! Stemningen var ikke dårlig i utgangspunktet, men nå … Så da ble glede og rus umiddelbart koblet sammen! Ikke nok med Gregorius, de hadde jammen skaffet øl fra et annet og for meg helt ukjent trappist-kloster også: Det franske Mont des Cats.

mont des catsDet var bare å stille seg i kø med glasset parat. Mont des Cats var den lette varianten av de to. Mine smaksløker var nok litt i ulage, så jeg skal være litt forsiktig her, men godt var det – selv om fylden ikke var helt slik jeg forventet. Gregorius, derimot, det er meget solide saker. Mye sødme, og både aroma og smak. Klart preg av honning. Folk stønnet og ojet seg rundt meg, den falt i smak – ingen tvil om det. Så da er det bare å vente og håpe på at vårt kjære monopol står klart for å ta disse inn i utvalget sitt. Please …

Og ta gjerne med hveteølen og saken til japanske Kiuchi også!kiuchi

2 kommentarer ↓

Trackbacks/Pingbacks

  1. To nye trappist-bryggerier er godkjent | Hennings ølblogg - 17. januar 2014

    […] lov til å selge sitt øl med trappist-merket på etiketten. I 2012 kom ett til (Engelzell) som jeg skrev om i fjor etter en deilig fredagsølopplevelse, men nå har det sannelig kommet to til. Først ute var […]

  2. På bryggeribesøk i Tokyo (Ji Biru) | Hennings ølblogg - 20. april 2014

    […] Beer 13 i fjor traff jeg Toshiyuki Kiuchi og prøvde et par av hans øl. Som jeg skrev syntes jeg de var veldig bra. Jeg tok vare på visittkortet hans med tanke på en planlagt […]

Legg igjen en kommentar

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

