Coq au Bierre (Fransk kyllinggryte)

Dette er en gammel favoritt som første gang ble notert ned under et TV-program med den franske mesterkokken Paul Bocuse (husker ham?). I utgangspunktet er det en klassisk bonderett (Coq au Vin) laget med hane og rødvin fra Burgunder. Bocuse erstattet rødvinen med hvitvin, noe som jeg synes fungerer veldig bra. Men aller best er det med øl!

coq au vinNå er ikke hane det enkleste å få tak i. Heller ikke veldig viktig for å lage denne deilige retten. Så jeg bruker en kvalitetskylling istedenfor. Noe som naturlig nok påvirker hvor lenge gryten skal koke. Selve jobben er primært å kutte grønnsaker, resten går av seg selv. Den kan lages i et utall varianter hvor man improviserer med det som er til overs i kjøleskapet. Jeg kommer imidlertid alltid tilbake til originalen.

Ingredienser:
Til 4-5 personer
1 god kylling (f.eks. fra Stange)
4 gulerøtter
½ persillerot
12 middels store sjampinjonger
8 små tomater
12 sjalottløk
4 stangselleri
2 laurbærblad
Provencekrydder
5 dl kyllingbuljong
3 dl bayerøl
Kruspersille
Ris (men også ovnsbakte småpoteter fungerer flott)
Solsikkeolje

Slik går du frem:
Del opp kyllingen i romslige biter. Skjær av deler av skinnet hvis du vil ha mindre fett.
Rens og kutt opp grønnsakene i grove stykker. Husk å skrelle stangselleriene først.
Varm opp oljen i en romslig jerngryte eller kasserolle. Fres kyllingbitene noen minutter på ganske sterk varme. Ta kyllingen ut av gryta.
Stek sjampinjongen. Hell på vann og legg i buljongen, la blandingen koke opp. Legg i persillerot, tomater, stangselleri, laurbærblad og provencekrydder.
Kok opp blandingen og la den småkoke under lokk i 15 minutter.
Legg i kyllingen, gulerøttene og hell på ølet.
La gryten koke lett i 30 minutter under lokk. Smak til med salt og pepper. Hell på en liten sprut med sukkerkulør dersom du vil ha litt mer farge.
Kok ris mens gryten putrer.
Strø på kruspersille før servering.

Valg av øl:
bøyla blondTil denne retten passer en fyldig og maltrik øl med lav humlebitterhet ypperlig. Den forholdsvis kraftige smaken med en viss sødme krever en øl som balanserer dette. Opprinnelig (lenge siden!) gikk jeg alltid for en Bayer, men når er det mange andre gode og bedre alternativer. Egentlig kan man velge fra et ganske stort spekter. Både Pale Ale, Blond Ale, Brown Ale og hveteøl passer fint. Dersom du vil ha en pils er eksportølet eller gull det beste alternativet. Mine favoritter er Nøgne Ø Saison, Ægirs Bøyla Blond og Kinn Pilegrim. Ikke så veldig utfordrende, kanskje – men garantert veldig godt!

6 kommentarer ↓

6 kommentarer den “Coq au Bierre (Fransk kyllinggryte)”

  1. H 22. februar 2013 kl. 19:07 #

    Dette er et interessant og, må jeg innrømme, et relativt lite utforsket område for min del. Men som ølhund og erfaren hobbykokk har jeg ofte tatt meg i å tenke på hvilke øl som vil passe bra til hvilke matretter. Og så ender jeg som regel opp med et glass rødvin. Det skyldes ingenting annet enn feighet. Men jeg skal skjerpe meg.
    Til neste helg skal jeg lage Carbonnade á la Flammande, en belgisk klassiker, en langkokt okse- og løkgryte der flamsk rødt øl er en sentral ingrediens. (Ja, jeg kommer til å legge ut oppskrift og fremgangsmåte på Godtiglasset.) Denne tunge og rustikke retten har en sur-søt karakter, og jeg funderer på hvilket øl jeg skal servere til. Jeg tenker enten en øl med bra maltsødme (en brown ale? Lervigs Betty Brown?) eller en Bockor Cuvée des Jacobins Rouge (som er den flamske ølen jeg har tenkt å bruke i gryten). Jeg tenker at ved å bruke samme øl både i glass og gryte vil forsterke og utfylle hverandre, men jeg er neimen ikke sikker.
    Hvordan ville du ha tenkt i dette tilfellet?

    • Henning 22. februar 2013 kl. 22:17 #

      For det første er det ingen regel som sier at du må / bør velge samme øl i gryta som i glasset. Når ølen har kokt en stund sammen med alle de andre godsakene blir den så integrert at det ikke lenger betyr noe særlig. Jeg mener for øvrig det samme når det gjelder vin. Bare tull å velge dyre (og deilige) viner i en gryterett! Velg noe enkelt, men gjerne med samme drue. Over til øl igjen: Uten at jeg kjenner denne retten ut over omtale, så er den ganske kraftig og søt, men med litt syrlighet. Hvordan går dette i forhold til de tre kriteriene?; 1) Være sterk nok, 2) Matche sødme og syrlighet, 2) Være en kontrast. En surøl vil ikke møte nr. 1, bare møte nr. 2 i liten grad, men møte den siste. En søt og kraftig øl vil derimot møte alle tre! Siden det er løk og karamelliserte smaker her, vil jeg tenke i retning av en brown ale. Det kan være en belgisk dubbel eller en engelsk stil. Betty Brown tror jeg blir litt for lett, så jeg vil anbefale enten en belgisk (f.eks. Steenbrugge) eller, hvis retten blir kraftig nok, Nøgne Ø Imperial Brown Ale. Når det er sagt tror jeg også at den vil gå helt fint sammen med f.eks. en Leffe Blonde eller kanskje også en Rallar. Så du har litt å gå på! Lykke til!

      • H 23. februar 2013 kl. 00:18 #

        Takk for gode svar. Har tenkt i retning brown ale, men Leffe Blonde synes jeg er en så god øl (og den er det lenge siden jeg har smakt), at jeg tror jeg går for den. Mine erfaringer med vin som spiller på lag med mat er så gode, at jeg gleder meg til å forsøke det samme med øl og mat. (Fatter egentlig ikke hvorfor jeg har vært så feig på dette området tidligere. Burde vel strengt tatt tatt med meg samboeren til Oslo, og gått på øl- og matkurs.)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ølkokt okse, belgiskfriterte poteter og norsk øl | En blogg om øl - 1. mars 2013

    […] Lenker: Wikipedia om French Fries, Hennings ølbloggs tre hovedregler når du velger øl til mat. […]

  2. Øl til rakfisk | Godt i glasset - 4. september 2013

    […] holder øl og matkurs i regi av Ølakademiet og driver eminente Hennings ølblogg. Han lister opp tre hovedregler når du velger øl til mat: Styrke mot styrke, harmoni og kontraster. Men selvfølgelig: alt med […]

  3. Alle mat og øl kombinasjoner | Hennings ølblogg - 25. mars 2016

    […] Coq au Bierre […]

Legg igjen en kommentar

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

