Historien om ølen til Ole

Forrige helg skulle min kone Kjersti og jeg på middag til gode venner. På veien dit dro vi innom Jorunn og Ole for å slå følge med dem. I påvente av at damene skulle bli ferdig med siste finish, skjenket Ole et glass øl til hver av oss. En deilig Brooklyn Brown Ale, med fin humlebitterhet og akkurat passe fylde for en leskende øl før middag. Glassene hadde han fått av meg, og skjenke øl kan han fra før. Så alt stemte. Vi drakk og koste oss. Etter fem minutter kom Jorunn bort til oss og utbrøt: Så god den ølen ser ut! Kan jeg få en slurk, Ole? Som den høflige mannen han er kunne jo ikke Ole si annet enn ja til det. Jeg tittet på Jorunn og tenkte mitt, men sa ingen ting.  Hun løftet glasset til munnen, tok en liten slurk, nikket fornøyd til sin mann, satte glasset fra seg, og snudde seg og gikk. Etter 10 sekunder kunne jeg ikke dy meg lenger. Ole, sa jeg, se på ølglasset ditt. Mens han så på glasset, fulgte jeg med på ansiktsuttrykket hans. Lenger og lenger i masken er nok det mest treffende uttrykket, avsluttet med en misfornøyd grimase. Hva skjer? spurte han hjelpeløst. Ja, hva var det som skjedde?

Jo, selvsagt var hele saken at Jorunn kom rett fra sminkebordet, og hva gjør damene før de skal i selskap? Tar på leppestift, så klart. Uff og uff, det tok ikke mange sekundene før ølen til Ole hadde blitt helt flat og uten skum. Og moralen er? Ja, det får du finne ut selv 🙂

1 Comments ↓

One Comment den “Historien om ølen til Ole”

  1. Skumringen 23. oktober 2012 kl. 15:04 #

    Moralen er vel at det er en grunn til at ikke menn bruker leppestift…

Legg igjen en kommentar

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

