Om øl og glass

Er det viktig hvilket glass man velger? Bør du velge forskjellige glasstyper avhengig av hvilke øl du skal drikke?

B

Mitt svar er ja, men det er mange forskjellige meninger om dette. Her i Norge er vi dessverre ganske bevisstløse når det gjelder valg av glass. Øl serveres vanligvis i det klassiske halvlitersglasset, et pilsglass eller (stønn) et vinglass. Men det er ingen grunn til at vi skal akseptere dette. Jeg klager ofte på glassvalget i en pub eller restaurant, og ikke sjelden har de flere glass på lur som er bedre egnet. Drar du til Belgia er det helt omvendt: Alle øltyper har sitt glass som hører til med sin logo på, så alle seriøse puber serverer selvsagt Leffe i et Leffe-glass, ikke noe annet. Er de tomme for bryggeriets glass får du velge et øl fra et annet bryggeri … Sånn skal det være! Det vitner om ølkultur.

Dette er en sak jeg vil komme tilbake til …

5 kommentarer ↓

5 kommentarer den “Om øl og glass”

  1. Skumringen 21. oktober 2012 kl. 11:10 #

    Si at man er i mangel av noe bedre; er vinglass med stor klokke uhensiktsmessig?

    For all del – disse notatene dine er oversiktlige og nyttige. Jeg har referert til denne i min blogg.

  2. Henning 21. oktober 2012 kl. 21:01 #

    Jeg er egentlig ganske liberal når det gjelder ølglass, så lenge det er netttopp det – nemlig et ølglass! Det finnes flere ølglass som ligner på et vinglass med stor klokke og det fungerer veldig bra. I det hele tatt er det veldig mange varianter. Mitt lille spark mot restaurantene er at for mange serverer øl i et glass som er brukt til mye annet. Det gjør ofte at ølet skummer dårlig, samt at det avslører at restauranten ikke forstår noe om ølkultur … Heldigvis er det bedre nå enn for noen år siden, men jeg liker for eksempel dårlig at de kommer med et glass med Ringnes logo når jeg har bestilt en Brooklyn Brown Ale!

  3. Skumringen 22. oktober 2012 kl. 07:00 #

    Da er vi enige – og jeg forstod hva du mente i det opprinnelige innlegget! Selvsagt føles det som om ølen er behandlet av kyndige og lidenskapelig ølopptatte folk når glasset er tilpasset ølen og dens bryggeri. Gi gjerne tips hvis du vet om glass med bryggeriers logo er tilgjengelige på markedet. Har ikke fått sjekket ordentlig ut enda. Vet at Nøgne Ø har et lite utvalg, men hvordan er det med for eksempel Ægir eller amerikanske bryggerier?

    Takker for utfyllende svar.

  4. Henning 22. oktober 2012 kl. 09:22 #

    Fra mikrobryggeriene har jeg bare sett glass fra Nøgne Ø. Brooklyn har jeg også sett i Oslo. Bestilte en del glass på markenglas.de en tid tilbake, de har et stort utvalgt av ulike glasstyper fra forskjellige bryggerier. Mest tysk, belgisk og de kjente internasjonale. Billige glass, men frakten koster jo litt. Alt var perfekt pakket inn og kom uskadet frem.

Legg igjen en kommentar

Ølnyheter fra Ølakademiet

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Zythophile

'Zee-tho-fyle', by Martyn Cornell, an award-winning blog about beer now and then, founded in 2007

Hennings ølblogg

Fra mungåt til mikrobrygg - om dagens øl med et historisk blikk

Godt Drikke

Øl, Vin, Mat. De viktigste kulturbærerne.

Ølportalen

Alle ølnyheter på ett sted

GODT I GLASSET

Livet er for kort til å drikke dårlig øl

Høyt Skum - Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Livet er for kort for å drikke dårlig øl

Skumringen Ølblogg

- en uutdannet ung øldrikkers motstykke til meritterte ølbloggere

